Jak zvládnout léto s menopauzou?

Návaly horka a pocení patří mezi nejčastější příznaky menopauzy. Tyto projevy však bývají obzvláště nepříjemné v létě, kdy teploty atakují i ​​třicet stupňů. Jak od nich najít úlevu, aby si letní měsíce užily i ženy v přechodu? Máme pro ně pár tipů.

Mezi 45. a 55. rokem života se drtivá většina žen setká s některými z příznaků menopauzy: návaly horka, nespavost, výkyvy nálad, přecitlivělost, zhoršení paměti, špatné libido či nárůst hmotnosti. Za problémy s regulací teploty může snížená produkce hormonů estrogenu a progesteronu a nerovnováha v hypotalamusu. A právě letního období se ženy v přechodu nejvíce obávají. V horkých dnech mohou být totiž návaly až nesnesitelné a ženám tak stěžují jak pracovní, tak společenský život.

Dodržujte pitný režim
Ženy v přechodu by v létě měly dodržovat pitný režim jako aktivní sportovci. Míra jejich pocení je totiž srovnatelná. Každý den by proto měly vypít alespoň dva litry čisté vody. Neměla by ale být ledová, protože si mohou přivodit problémy, od bolestí zubů až po bolesti v krku. Ke zpestření lze do vody přidat citrónovou šťávu, mátu či ovoce. Vhodné jsou také neslazené čaje, které mohou pomoci nastolit rovnováhu v těle a celkově zmírnit příznaky přechodu. Osvěžit a zchladit pomůže čaj ze šalvěje, máty nebo zelený čaj. Od návalů horka může ulevit čaj z jetele lučního, který obsahuje přírodní estrogeny.

Zaměřte se na to, co jíte
V letních dnech pomůže ženám s dodržováním pitného režimu také konzumace vodnatého ovoce a zeleniny. Na odpolední svačinu si mohou dopřát vychlazený meloun, který obsahuje až 92 % vody a na večeři například okurkový salát. Ochlazující efekt mají také mléčné výrobky. Nepříjemný nával tak zpříjemní i jogurt s ovocem.

Ženy v klimakteriu by spíše než vydatným porcím měly dát přednost lehčím jídlům, která si mohou dopřát častěji. Do svého jídelníčku by také měly zařadit potraviny bohaté na vápník a hořčík a jíst více ovoce a zeleniny. Výborné jsou například borůvky, lilek a zejména okurka setá, která pomáhá regulovat tělesnou teplotu. Další vynikající potravinou v boji proti projevům klimakteria je pak sója.

Čemu se vyhnout?
Rozhodně je lepší vynechat jakýkoli alkohol, kávu a slazené šťávy. Tyto nápoje tělo ještě více odvodní a zatíží. Kromě tepla se pak ženy musí setkávat také s dehydratací, bolestmi hlavy či nespavostí. Dále by měla omezit i cukr a kořeněná jídla, která dokáží tělesnou teplotu zvýšit a ženy se tak budou ještě více potit.

Stressed annoyed old senior woman using waving fan suffer from overheating, summer heat health hormone problem, no air conditioner at home sit on sofa feel exhaustion dehydration heatstroke concept

Pokud se ženy chtějí zchladit, měly by dát přednost studené sprše či bazénu před klimatizací. Ta obvykle pocení nezabrání, a naopak může lehce zpocené ženě způsobit komplikace spojené s nachlazením. Pokud nemáte ke sprše či bazénu přístup, dobře poslouží ručník namočený do studené vody, který si krátce přiložíte na krk nebo lavor se studenou vodou, do kterého si ponoříte nohy.

Jak se oblékat?
Jednoduchou pomocí v boji se symptomy klimakteria může být i volba vhodného oděvu. Před těsným oblečením ze syntetických materiálů se rozhodně vyplatí dát přednost vzdušným kouskům nejlépe ze 100% bavlny nebo lnu. Vhodné jsou spíše světlejší barvy a více vrstev oblečení, které může žena v případě návalu horka odložit.

Latest articles

Similar articles

Subscribe to our newsletter

Instagram